Przeszedłem ponownie Uncharted 4 i jestem zdumiony, jak ta gra nadal zachwyca! Jeśli wyszłaby dzisiaj, to nadal deklasowałaby większość tytułów na rynku grafiką i animacjami!
Zastanawiałem się jednak co w niej jest takiego, że aż tak dobrze się w nią gra. Nie będę tutaj pisał o świetnych postaciach, ich dialogach, o przepięknych lokacjach, czy najlepszych scenach akcji, jakie widziały gry. Nie, chodzi o coś innego. Dlaczego w to tak dobrze się GRA?
I wpadłem na to.
Udźwiękowienie.
Co?
Tak. Taki wydaje się drobny element, a jak dużo daje. Chodzi mi o to, że kiedy przemieszczamy się przez świat, to w akompaniamencie niesamowicie dobrych animacji, towarzyszy nam kapitalne udźwiękowienie każdego kroku, gestu, ruchu, czy dotyku.
Kiedy skaczemy na drewno, słyszymy głośny, drewniany huk. Im wysokość, z której skaczemy jest większa, tym huk ten jest bardziej „soczysty”.
Kiedy skaczemy na kamień, słyszymy realnie oddający dźwięk uderzania w kamień. Kiedy się wspinamy, słyszymy świetnie udźwiękowione tarcie ubrań o powierzchnie. Z każdym chwytem dłoni o coś, słyszymy satysfakcjonujący dźwięk dotyku ciała z powierzchnią. Do tego wszelkie zgrzytania, chrupnięcia, szurania, skrzypnięcia. To robi robotę. Bo czujemy ciężar postaci, czujemy że ten skok był nie tylko widowiskowy – on był też „ciężki”.
Grałem sobie później dla odmiany w Star Wars Jedi Fallen Order, grę trochę na Uncharted wzorowaną. I miałem wrażenie grania w coś taniego (mimo że grę uwielbiam). To że animacje wspinaczki i poruszania się były prostsze, to jedno. Ale udźwiękowienie? Kilka dźwięków na krzyż w zależności od powierzchni, brak dźwięku jakiegoś impetu w przypadku większych skoków oraz brak bardziej realistycznych dźwięków chwytania się dłońmi. Takie dźwięki, żeby były i tyle.
Naughty Dog to mistrzowie szczegółów i domyślili się, w jakich szczegółach diabeł siedzi. Jest z tym mnóstwo roboty, żeby w różnorodnym świecie oddać dźwięk każdej tkaniny i powierzchni, jakiej może dotknąć gracz. Ale zdawali sobie sprawę, ile może dać dobre udźwiękowienie tak powszechnej czynności jak wspinaczka w Uncharted, żeby odczucia z grania weszły na inny poziom. Ale to Naughty Dog. Oni słyną z takich detali 💛